camel trophy

canel trophy

Discovery

camel trophy defender

Land Rover Series 3

camel trophy freelander


















Polski klub właścicieli Land Roverow   Galeria   Filmy   Wydarzenia   Mapy   Akcesoria klubowe

Land Rover Informacje   Linki 4x4   Forum   Ogłoszenia   Serwis   Wyprawy   Kontakt

 

 

Camel Trophy

Land Rover Owners Club

Home

Powrót do: Land Rover Informacje

landrover camel trophy

Karol Dzwonkowski z Landy 4x4 Serwis i jego Land Rover Camel Trophy 90

Zjedź na dół, aby zobaczyć film z rajdu Camel Trophy!

Historia Rajdu Camel Trophy zaczęła się w roku 1980, kiedy to załogi trzech Jeepów wyruszyły do Amazonii. Po tej pierwszej wyprawie, organizatorzy zwrócili się do firmy Land Rover i przez następne dwadzieścia lat używano różnego rodzaju pojazdów tej marki. Range Rover, Series III, Defender, Discovery i Freelander - wszystkie te pojazdy zaczęły być także produkowane w charakterystycznym kolorze LRC 361 "sandglow".

Samochody biorące udział w Camel Trophy zostały zmodyfikowane przez specjalistów Land Rover Special Vehicles, którzy wyposażyli je w sprzęt odpowiedni na wyprawy, ekwipunek ratowniczy i zabezpieczający. Ogólnie mówiąc, z wyjątkiem pojazdów specjalistycznych i technicznych, Land Rovery były używane tylko w jednej imprezie. Niektórzy zawodnicy kupowali swoje pojazdy, a niektóre z nich nigdy nie opuściły kraju, w którym rajd się odbywał. W konsekwencji, samochody biorące udział w Camel Trophy stały się bardzo poszukiwane! Niestety, Land Rover usuwał większość ze specjalistycznego wyposażenia, zanim doszło do sprzedaży, a przywrócenie stanu oryginalnego jest kosztowne i czasochłonne. Miłośnicy tych samochodów zwracają się do Camel Trophy Owners Club z prośbą o przywrócenie im pierwotnego wyglądu. 

Rajd nazwany został "Olimpiadą 4x4". Wszystko polegało na przygodzie i odkryciach. W przeciwieństwie do zwykłych rajdów, a nawet rajdu Paryż-Dakar, Camel Trophy nigdy nie był wyścigiem, a raczej sprawdzianem wytrzymałości. Przez następne osiem lat miejscem wypraw stały się Sumatra, Papua Nowa Gwinea, Zair, Brazylia, Borneo, Australia, Madagaskar (po raz pierwszy wyspa została przejechana z północy na południe) oraz Sulawesi, a następnie rajd powrócił do Amazonii. Te wyczerpujące testy ludzkiej wytrzymałości przyciągały ludzi z całego świata, którzy mieli nadzieję wygrać z najbardziej zdradzieckimi warunkami terenowymi jakie można sobie wyobrazić. Kluczowym okazała się praca grupowa. Element rywalizacji pojawił się w serii "Zadań specjalnych", takich jak wciąganie na wyciągarce oraz jazda na czas, w których ekipy narodowe walczyły przeciwko sobie. 

W roku 1990 rajd Camel Trophy przeniósł się na Syberię i do Rosji, a następnie do Tanzanii, Burundi, Gujany, Argentyny, Paragwaju, Chile (ten ostatni rajd nazwany został "Droga do piekła"), Belize, Meksyku, Gwatemalii, Salwadoru, Hondurasu, Kalimantanu i Mongolii. Ale nie tylko miejsce rajdów się zmieniało. Przez lata Camel Trophy przeszedł metamorfozę i do wypraw po błotnistych bezdrożach dołączono również elementy sportów ekstremalnych, np. kajakarstwo, kolarstwo górskie i sporty zimowe. Załogi, które miały reprezentować dane państwo, wyłaniane były w zawodach krajowych, gdzie sprawdzano umiejętności potencjalnych reprezentantów, takie jak siła, zdolności inżynieryjne i do kierowania pojazdami. Zdarzało się, że nawet milion osób zgłaszało chęć uczestnictwa w rajdzie! Co dla jednych jest koszmarem, dla innych wygląda jak raj.

Chociaż rajdy odbijają się niekorzystnie na środowisku, w którym się odbywają,  Camel Trophy miał też pozytywny wpływ na lokalną społecznośc i przyrodę. Na przykład w 1993 roku, załogi pracowały przez całą noc nad budową stacji monitoringu środowiskowego w dżungli, aby biolodzy mogli badać faunę i florę miejsc do tej pory prawie w ogóle nie poznanych. W trakcie wszystkich wypraw zapomniane drogi i trakty znów zostały przywrócone do użytku, naprawiono wiele mostów i załatano wiele dziur w drogach. 

Rajd Camel Trophy kontynuowano do roku 2000, kiedy to wielu sponsorów wycofało się z powodu ciągle zmieniającej się natury rajdu. Lukę wypełnił w 2003 roku rajd Land Rover G4 Challenge, w którym wzięli udział reprezentanci 16 krajów. "Globalna przygoda" to sprawdzian umiejętności, siły i sprawności umysłu, odbywający sie w czterech etapach, każdy w innej strefie czasowej. 

External links: Camel Trophy; Camel Trophy Discovery; Camel Trophy Forum; Camel Vehicles

 © Landy 4x4 - Land Rover Owners Club of Poland

 

Polski klub właścicieli Land Roverów

Landy 4x4 - The Land Rover Owners Group within the 4x4 Off Road Club

 

 

Land Rover offroad competition, rally, expedition, adventure, overland, G4 Challenge. extreme sports, jeep, Historia Rajdu, Polski

landrover discovery





defender

camel defender

camel discovery

landrover camel australia

defender

cameltrophy boats

4x4

landy gorzow



4x4 expeditions in Poland!

4x4 tours and adventures